söndag 4 maj 2014

En mörderska bland oss

Är med i en bokklubb, fru Booked, där man deltar i utlottning av att få läsa en bok nu som då.

Jag vann utlottningen av boken "En mörderska bland oss", skriven av Hannah Kent.
Handlingen utspelar sig på Norra Island under tidigt 1800-tal. Till en början kände jag att handlingen for lite över, men det tog inte länge förrän jag fastnade i boken med både förfäran och medlidande. Jag har inte ännu hunnit läsa till slut, men jag vill ändå berätta lite om boken ifall någon skulle vara intresserad. Som man kan förstå så är det ju fattigdom och en nedlåtande syn på kvinnor som är i fokus. Årtalet i sig säger ju det. Men alla kämpar för brödfödan, förutom de mest trångsynta människorna som fått äran att vara häradshövding.
Agnes Magnúsdóttir är dödsdömd för två mord. Det finns inte rum för henne i fängelset så hon inhyses hos en vanlig familj som består av fadern och modern, samt två döttrar. När familjen fick vetskap om att de skulle bli tvungen att ta emot en möderska i familjen fick de en stor chock. Men modern i huset visade upp en stor beslutsamhet vad gällde mottagandet och fast hon verkade hård i sitt beteende så kan man ändå förstå att hon på något sätt fattade tycke för Agnes.
Agnes får gå fritt i huset, och arbeta som piga. Under berättelsens gång får man ta del av Agnes sorliga historia, om varför saker och ting blev som de blev.
Men jag har som sagt inte läst boken klart ännu, men så fort jag får en ledig stund så grabbar jag tag i min iPad och läser några sidor.

#blogg100, dag 66

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar