tisdag 5 juni 2012

Projektet "bo i hallen"

På grund av att jag är en otålig människa så har jag inte startat den här bloggen DÅ vi påbörjade  vårt projekt - istället startar jag den då vi straxt är färdiga. (tycker om att göra saker lite annorlunda tydligen).
Detta dels för att jag har haft svårt att se helheten framför mig och dels för att jag haft tusen andra saker att stå i med.
Men projektet då  - ett annorlunda boende, det kräver väl en hel del förklarningar. Det e många som inte förstår vad vi håller på med och det kräver sina förklarningar varje gång någon frågar vilka bilder jag laddat upp på Facebook.

Det hela startade på grund av min mans dröm att få bygga en musikstudio i hallen vi har på gården (byggdes för ca 10 år sedan) . Hallen = en 200 kvadratmeters verkstadshall - varav 100 kvadratmeter består av min mans verkstad och resten har varit ett kallförråd.
 Kallförråd betyder ju att det varit ett förråd med ved, gamla onödiga saker och ännu mera onödiga saker. Konstigt vad man samlar på sig...

Familjen då - består av jag Maria, min man Johnny och så har vi varsitt barn. Barnen e bara hem och hälsar på nån gång, styvsonen Jimi bor hos sin mor och min dotter Jenny studerar och bor på annan ort. Så det e bara jag, min man  och frassen som skall bo på heltid i detta annorlunda boende.

Planen min man hade då för 10 år sen, att bygga en musikstudio, föll lite i glömska då vi istället satsade på att bygga vår sommarstuga. Det projektet tog ungefär 7 år att färdigställa. Slutresultatet på det blev en gäststuga (bar+bastu), grillstuga och en “storvilla”. I fjol somras fick vi helheten klar på sommarställlet (även kallat ”Paradiset” eller ”Trutholmen”). 

Musikstudion – min mans dröm -  har under årens lopp blivit omändrat till ett tillfälligt boende-projekt, vi skulle sälja huset vi bor i och under tiden vi bygger nytt så kan vi bo i hallen...
 Men – den planen kan ändras många gånger än och detta projekt är inget hafsverk där man bara bor tillfälligt – utan vi har satsat en hel del i det trots allt. (och p.s. jag tror det blir så jäkla bra att vi stannar där tills vi blir pensionärer…)

  vi flyttade hem tillbaks på hösten 2011 efter sommarsäsongen påbörjade min man projektet utrensning av skräpet från kallsidan. Då, var det tur att jag inte såg allt han slängde bort, för jag e väl en sparare. Du vet ju aldrig när du kan behöva det..
Efteråt var det riktigt skönt att gå ut dit då jag slapp fundera på allt det där skräpet som jag egentligen inte behövde.

Min man, som egentligen borde omdöpas till Byggare Bob så har en oändlig engergi och arbetslust + en massa envishet och noggrannhet i sig. Han e den som jobbat med det tyngsta i detta projekt och även den som stått för grovplaneringen av helheten.
Jag har dock slagit hål på en hel del planering och kommit med egna åsikter och med kvinnans list låtit honom tro att det är hans idé... (ups, hoppas inte han läser det där nu ;)) så ändringar har det blivit en del under loppets gång.

Tyvärr så har jag inte så många bilder på hur det såg ut innan, vet inte varför jag inte satsat på att dokumentera det bättre. Beror antagligen på att jag haft “too much to do”...

Bilder kommer snart..

2 kommentarer:

  1. Så fick ja svar på he! Å int finns e jo na som övägar kvinnans list! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tänkt he tå int fistjin försto ti läsa kommentaran att jag måst väl öppn en blogg tå ;)

      Radera